Kurssin suunnittelin Oulun yliopiston humanistisen tiedekunnan yhteyshenkilön toiveiden pohjalta. Tapasimme kolme kertaa kurssin suunnittelun merkeissä. Pyynnöstä etsin myös kurssille sopivia kirjoja, joiden avulla opiskelijat pystyivät syventämään oma-aloitteisesti markkinointiviestinnän ja digimarkkinoinnin osaamistaan.
Opintojakson tavoitteena oli, että opiskelija tuntee markkinointiviestinnän perusteet. Hän hallitsee digitaalisen markkinointiviestinnän perustyökalut ja kykenee tuottamaan sisältöjä sekä arvioimaan markkinoinnin vaikuttavuutta analytiikkatyökalujen avulla. Palautelomakkeen kommenttien perusteella näihin tavoitteisiin päästiin hyvin.
Kurssi piti sisällään kolme lähiopetuspäivää sekä Googlen Digital Garagen digimerkkien suorittamisen. Ensimmäisen opetuspäivän tavoite oli tutustuttaa opiskelijat markkinointiviestintään, sen eri osa-alueisiin ja niiden toimintaperiaatteisiin. Toisen ja kolmannen opetuspäivien tavoite oli tutustuttaa opiskelijat digimarkkinointiin, eri työkaluihin ja niiden toimintaperiaatteisiin. Toisen ja kolmannen opetuspäivän välissä opiskelijat suorittivat Googlen Digital Garagen digimerkkejä.
Lähiopetuspäivät sisälsivät teoriaosuuden sekä ryhmätyön ja sen purun. Ryhmätyöt oli suunniteltu siten, että ne auttoivat opiskelijoita sisäistämään paremmin teoriaosuuden. Teoriaosuudet olivat tarkoituksella lyhyen tiiviitä ja niissä perehdyttiin vain perusteisiin. Rohkaisin myös opiskelijoita osallistumaan kysymyksillä ja kommenteilla teoriaosuuden läpikäyntiin. Ryhmätöiden esittelylle annoin vain 3 minuuttia aikaa, jotta opiskelijat oppisivat samalla tiivistämään ideansa kuten työelämässä on usein tarve. Ryhmätyön esittely oli myös hyvä esiintymisharjoitus opiskelijoille.
Alkuperäisistä suunnitelmista poiketen, osa opiskelijoista päätyi suorittamaan kirjallisia tehtäviä, koska he eivät pystyneet osallistumaan jokaiseen lähiopetuspäivään. Oli mielenkiintoista nähdä kuinka heidän osaaminen poikkesi niistä opiskelijoista, jotka osallistuivat jokaiseen lähiopiskelupäivään.
Yliopistolla ei ole kirjallisia arviointiluokituksia eri kursseille, mikä toi oman haasteensa arvostelulle. Ratkaisimme tilanteen kontaktihenkilöni kanssa siten, että kurssille luotiin oma arviointiluokituksensa kirjallisien tehtävien arviointiluokituksia mukaillen. Opiskelijoille kerrottiin alkuun mitkä asiat vaikuttavat arviointiin. Opiskelijoiden aktiivisuus tunneilla ja ryhmätöissä sekä digimerkkien suorittaminen ja palautelomakkeen täyttäminen vaikuttivat heidän arvosanaansa. Näin jälkikäteen ajatellen tuntien aktiivisuuden arviointi olisi ollut hyvä tehdä aina heti lähiopetuspäivän päätteeksi. Google Digital Garagen suomenkielisen version virheet toivat myös lisähaasteita opiskelijoille, mutta lähes kaikki kurssille osallistuneet opiskelijat saivat digimerkit suoritettua.
Palautelomakkeesta oli kiva lukea kuinka opiskelijat olivat tykänneet opetustyylistäni ja selkeistä esitysmateriaaleista sekä arvostaneet asiantuntijuuttani. Aihe on itselleni hyvin tuttu, sillä olen tehnyt viestintää ja markkinointia jo 20 vuotta. Sen ansiosta opetus oli helppoa ja miellyttävää tehdä. Tosin ajankäytössäni on vielä parantamisen varaa, sillä olin kuvitellut teoriaosuuden vievän enemmän aikaa.
Opetusharjoittelulla osoitin suunnittelu-, toteutus-, arviointi- ja palauteosaamiseni sekä ammatillisen kohtaamisen ja verkostoitumisen osaamiseni.
Opetusharjoittelulla osoitin suunnittelu-, toteutus-, arviointi- ja palauteosaamiseni sekä ammatillisen kohtaamisen ja verkostoitumisen osaamiseni.