Lainsäädäntöosaaminen


Koska opettaja on julkisen vallan käyttäjä ja koska kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia, tulee opettajan tietää mitkä lait koskevat hänen toimintaansa. Työsuhteen laatu ei määrittele lainsäädännön noudattamisen velvollisuutta vaan opettajan rooli julkisen vallan käyttäjänä.

Lainsäädäntö asettaa opettajan toiminnalle raamit sekä tuo turvaa opettajalle ja opiskelijoille. Lainsäädäntö helpottaa myös pedagogista päätöksentekoa. Opettajan on tunnettava lainsäädäntö, jotta hän osaa toimia lakien asettamissa rajoissa sekä ymmärtää miten ja mitkä lait vaikuttavat hänen työhönsä.

Ammatillisen opettajan tulee noudattaa hyvän hallinnon periaatteita, ottaa opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet huomioon toiminnassaan, noudattaa tietosuojaa ja salassapitosäännöksiä, kunnioittaa tekijänoikeuksia sekä huolehtia opiskelijan oikeusturvan toteutumisesta toiminnassaan. Hyvä hallintotapa perustuu perustuslakiin ja hallintolain lukuun 2. Se määrittelee mm. hallinnon oikeusperiaatteet, palveluperiaatteen, hyvän kielenkäytön vaatimukset sekä velvollisuuden tehdä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa.

Jokaisella koulutusasteella on oma lakinsa. Ammatillisen opettajan työtä ohjaavat ja velvoittavat lait, asetukset ja ohjeet ammattikorkeakoulussa ja yliopistoissa ovat:
  • Ammattikorkeakoululaki (932/2014) 
  • Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (1129/2014)
  • Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulujen toiminnasta perittävistä maksuista (1440/2014)
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen laskentakriteereistä (814/2016)
  • Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä (884/2017)
  • Asetus korkeakoulututkintojen järjestelmästä (464/1998)
  • Yliopistolaki (558/2009 + muutokset)
  • Laki yliopistolain voimaanpanosta (559/2009)
  • Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä (884/2017)
  • Valtioneuvoston asetus yliopistoista (770/2009 + muutokset)
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteereistä (182/2012 + muutokset)
  • Valtioneuvoston asetus yliopistojen toiminnassa perittävistä maksuista (1082/2009 + muutokset)
  • Asetus korkeakoulututkintojen järjestelmästä (464/1998 + muutokset)
  • Valtioneuvoston asetus yliopistojen tutkinnoista ja erikoistumiskoulutuksista (794/2004 + muutokset)
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus yliopistojen koulutusvastuun täsmentämisestä (1451/2014), asetus asetuksen liiteen muuttamisesta (29/2017)
  • Valtioneuvoston asetus erikoiseläinlääkärin tutkinnosta ja oikeudesta toimia erikoiseläinlääkärinä (275/2000 + muutokset)
  • Valtioneuvoston asetus korkeakoulujen yhteishausta (293/2014)
Näiden sekä opettajan eettisten ohjeiden isäksi ammatillisen opettajan toimintaa ohjaavat perustuslaki, pelastuslaki ja työsuojelulaki sekä oppilaitoskohtaiset ohjeet ja toimintasuunnitelmat.

Tehtävä osaamisen osoittamiseksi:
A. Miten hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä ja miten opettajan varmistan, että opiskelijan oikeusturva toteutuu?

Hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen näkyy opettajan käytännön työssä siinä, miten opettaja toimii oppilaitoksessa työyhteisön jäsenenä ja opettajana sekä opetustoiminnassa palveluperiaatteena. Lisäksi hyvän hallinnon periaatteet määrittelevät hyvän kielenkäytön vaatimukset sekä velvollisuuden tehdä yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa. Hyvän hallinnon periaatteet velvoittavat opettajaa kohtelemaan opiskelijoita tasapuolisesti ja puolueettomasti sekä varmistamaan toiminnallaan, että opiskelija suoriutuu opinnoistaan tuloksellisesti, saa tarvittavaa neuvontaa, opastusta ja tukea. Näin myös opiskelijan oikeusturva toteutuu.

B. Mitkä ovat opiskelijan velvollisuudet ja miten huolehdin opettajana työrauhasta?

Opiskelijan velvollisuuksiin kuuluu osallistua opetukseen, palauttaa opintoihin liittyvät tehtävät ajoissa, suorittaa opintojaksot loppuun määräajassa, noudattaa oppilaitoksen järjestyssääntöjä ja toimia rehellisesti.

Opettajan huolehdin työrauhasta sillä, että valmistan opetuskokonaisuudet opetusryhmälle sopivaksi ja tutustun etukäteen opetettavaan ryhmään, jos se on vain mahdollista. Lisäksi huolehdin opetustilanteen turvallisuudesta luoden vuorovaikutteisen opetusympäristön. Kannustan keskusteluun ja kysymyksiin, mutta ohjaan tilanteita niin, että jokainen saa halutessansa puheenvuoron.

C. Miten otan huomioon tietosuojan ja salassapitosäännökset opettajan työssä?

Oikeus yksityisyyteen eli yksityiselämän ja henkilötietojen suojaan on jokaiselle kuuluva perusoikeus, joka määritellään perustuslaissa ja henkilötietolaissa. EU:n tietosuoja-asetus ja sitä täydentävä kansallinen tietosuojalaki tulee myös ottaa huomioon henkilötietojen käsittelyssä ja opiskelijan oikeudessa yksityisyyteen. Tietosuojan osalta opettajan työssä minun tulee muistaa, että opiskelijan henkilötietoja saavat käsitellä vain ne, joiden työhön käsiteltävä tieto liittyy eikä tietoja saa luovuttaa ulkopuolisille. Opettajana minun huomioida salassapitosäännökset oppilaiden yksityisyyden suojaamiseksi sekä mahdollisten salassapitosäännösten piiriin kuuluvien asiakirjojen osalta.

D. Miten noudatan tekijänoikeuksia opettajan työssä?

Kuten OAJ:n https://www.oaj.fi/arjessa/tekijanoikeudet-ja-opettajan-tyo/ -sivustolla todentaan, tekijänoikeudet ovat läsnä opettajien jokapäiväisessä arjessa. Opetusmateriaaleissa, niiden käytössä ja jakamisessa tulee ottaa huomioon tekijänoikeudet, jotka määritellään tekijänoikeuslaissa. Esimerkiksi https://www.opettajantekijanoikeus.fi  ja https://operight.fi-sivustot auttavat opettajia tekijänoikeusasioissa. Myös oppilaitoksilla voi olla omat säännökset opetusmateriaalien tekijänoikeuksista - kuuluvatko ne oppilaitoikselle vai opettajalle.