Arviointiosaaminen


Ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskelijan arviointia säätelevät laki (L 630/1998, 787/2014) ja asetus (A 811/1998, 799/2014) ammatillisesta peruskoulutuksesta sekä Opetushallituksen määräykset ammatillisten perustutkintojen perusteista. Kun taas ammattikorkeakoulut saavat itse päättää opiskelija-arvioinnista osana arviointisääntöään:
  • arvioinnin toteuttaminen, arviointiasteikot ja niiden soveltaminen, arviointitilaisuus, arviointituloksista tiedottaminen ja rekisteröinti, arvosanan korottaminen ja arvioinnin oikaiseminen (Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014/932, VN:n asetus ammattikorkeakouluista 18.12.2014/1129)
Alla oleva käsitekartta visualisoi AMK:n arvioinnin tavoitteet, tehtävät, määräykset, ohjeet ja käytännön (kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla sitä). Käsitekarttaan on otettu mukaan arviointia määrittelevät kysymykset; mitä, miksi, miten, kuka ja milloin (Pickford & Brown 2006, 4, Atjosen 2007, 21 mukaan), mutta sitä ei ole viety arviointimenetelmien tasolle asti.

Arvioinnin (AMK) käsitekartta




















Oulun seudun ammattikorkeakoulun arviointisääntö löytyy täältä. OAMK:n opinto-opas sisältää koulutusten opetussuunnitelmarakenteet ja opintojaksojen kuvaukset. Opintojaksojen kuvaukset sisältävät tarkemmat osaamistavoitteet, toteutussuunnitelman ja tiedot arvioinnista. Jokaisella opintojaksolla on oma arviointikehikkonsa, jonka vahvistaa OAMK:n vararehtori. Esimerkiksi markkinoinnin perusteiden osaamistavoitteet ja arviointikehikko näyttävät tältä.