Kansainvälinen- ja monikulttuurisuusosaaminen


Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaamisen osaamistavoitteet ovat:

  • sovellat opetuksessa ja ohjauksessa kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaamistasi
  • ymmärrät kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden vaikutuksen koulutukseen ja opettajan työhön
  • tiedät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun kansainvälisyysstrategian ja käytänteet

Osoitin osaamiseni osana ryhmätyötä, jonka esittelimme AMOK:n HOPE1-ryhmälle tammikuussa 2017. Saimme esityksellämme osoitettua ymmärryksemme kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden vaikutuksesta koulutukseen ja opettajan työhön sekä ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun kansainvälisyysstrategioista ja käytänteistä. Prezimme vakuuttivat tutorit myös digitaalisisten oppimisratkaisujen hyödyntämisestä. Sain esitykseen tekemistäni kahdesta Prezistä myös ensimmäisen digiosaamisen merkkini.

Tässä vielä pohdintaani esityksen suunnittelusta ja saamastamme Tarja-päivän esityksen palautteesta, millä haluan osoittaa osaamistani opetuksen pedagogisesta toteutuksesta:

Maanantaina 16.1.2016 pidimme osaamisen osoittamisen Pekan ja Teemun kanssa monikulttuurisuus- ja kansainvälisyysosaamisesta. Olimme jakaneet esityksen kolmeen osaan – teoriaan ja käsitteisiin, osaamisen kehittämisen sekä käytännön esimerkkiin. Halusimme tuoda esitykseen monipuolisen näkemyksen ja jalkauttaa sen käytännönkokemukseen, koska meillä oli ainutlaatuinen mahdollisuus kertoa siitä miten Oulun ammattikorkeakoulun tarjoamat kansainvälistymismahdollisuudet oikeasti toimivat ja mitä monikulttuurisessa ja kansainvälisessä ympäristössä työskentely pitävät sisällään. Tämä oli mahdollista siksi, että olen opiskellut, elänyt ja työskennellyt kansainvälisesti vuodesta 1989 alkaen. En ole varmasti ainoa jonka mielestä omakohtainen kokemus on aina paljon opettavaisempaa kuin pelkän teorian läpikäynti. 

Päädyimme luentomaiseen toteutustapaan rajoitetun esitysajan (40 minuuttia) sekä valitsemamme kolmikantaisen esityksen vuoksi. Halusimme aktivoida yleisön ryhmätyölla esityksemme lopuksi. Ryhmätyön toteuttamiseen mietimme useita eri vaihtoehtoja akvaariokeskustelusta roolityöskentelyyn. Päädyimme keskittymään ryhmätyössä ajatuksia herättävään keskusteluun monikulttuurisuus- ja kansainvälisyysosaamisen hyödyistä. Aluksi halusimme herätellä yleisön aivonystyröitä eri maiden lippujen tunnistustehtävällä. Tutoreilta saadun palautteen mukaan olisimme voineet hyötyjen ja monikulttuurisuuden näkymisen nyky-Suomessa sijasta keskittyä opetustuokion tavoitteisiin, mutta halusimme saada aikaan monipuolista keskustelua. Tosin varaamamme aika ryhmätyöhon ja sen purkuun oli ihan liian lyhyt tähän tavoitteeseen.

HOPE1-ryhmältä saadun palautteen mukaan esiintymisemme nähtiin selkeänä, vuorovaikutteisena ja rauhallisena sekä aihealue mielenkiintoisena ja ajankohtaisena. Pääasiallisesti ryhmäläiset tykkäsivät valitsemastamme luentomaisesta toteutustavasta ja siitä, että koko ryhmä osallistetiin esityksen päätteeksi ryhmätyöllä. Omakohtaista kokemusta arvostettiin, kokonaisuus nähtiin hyvin rakennettuna ja asia ymmärrettävästi esitettynä. Vain kolme palautteen antajista kaipasi enemmän ryhmän aktivointia. 

Tekemäni Prezi-esitykset nähtiin selkeinä, toimivina ja asiallisina vaikka mukaan otettu PowerPoint-kalvon linkit eivät kaikki näkyneet yleisölle. Olimme ottaneet tämän jo valmisteluvaiheessa huomioon, minkä vuoksi jaoimme Teemun tekemän Powerpoint-infopaketin kuulijoille esityksen päätyttyä. Halusimme näin auttaa heitä oman osaamisen osoittamisen etenemisessä. Ryhmäläiset saivat Prezi- ja Powerpoint-esitysten mukana kattavan listan linkkejä.

Olemme kaikki esiintyneet eri tilanteissa työmme puolesta ja se näkyi hyvänä äänenkäyttönä ja ammattitaitoisena esiintymisenä myös saadun palautteen mukaan. Olimme valmistelleet esitystä hyvissä ajoin sekä käyneet ajatuksiamme ja sisältöä yhdessä läpi pari kertaa, mikä näkyi myös kuulijoille hyvänä vuorovaikutuksena esiintyjien kesken. Oli myös kiva kuulla ja nähdä kuinka eri maiden lippujen tunnistustehtävä ryhmätyön jakona innosti ryhmäläisiä. 

Mielestäni nämä kaksi palautetta vetävät yhteen kaiken oleellisen:

  • Kokonaisuudessa oli oivasti punainen lanka, toimiva toteutus, keskeisiä näkökulmia aiheesta ja linkitys opettajatyöhön esillä.
  • Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus läpäisee koko oppilaitoksen toimintaa, se ei ole pelkästään jokin kv-palvelut.